Поточне та формувальне оцінювання
Основною метою оцінювання учнів в умовах дистанційного навчання є не перевірка і контроль, а забезпечення зворотного зв’язку вчителя з учнями. Тому в організації щоденного освітнього процесу варто надавати пріоритет не поточному, а формувальному оцінюванню, яке передбачає надання учням підтримки, коригування засобів та методів навчання у випадку виявлення їх неефективності. Результати виконаних учнями самостійних робіт мають використовуватися для відзначення їх успіхів, аналізу помилок, планування подальшої роботи з опанування навчального матеріалу в умовах дистанційного навчання.
Поточне оцінювання вчителі можуть здійснювати в усній і письмовій формах, застосовуючи такі його види: тестування, практичні, контрольні, діагностичні роботи, дослідницькі та творчі проєкти, есе, усні співбесіди та опитування тощо. Кількість робіт, які підлягають поточному оцінюванню та передбачають фіксацію оцінки у класному журналі, під час дистанційного навчання варто оптимізувати з метою уникнення перевантаження учнів.
Якщо вчитель застосовує одну з платформ для дистанційного навчання (Googleclassroom, Naurok, Moodle тощо), він може налаштувати опцію переходу учня до наступної теми за умови виконання перевірочного завдання за вивчену тему. Це дозволить зменшити навантаження на вчителя, пов’язане з «ручною» перевіркою завдань, а учню – здійснювати самооцінювання успішності оволодіння навчальним матеріалом.
Більш традиційний підхід передбачає передачу виконаних письмових робіт (зроблених на комп’ютері або сфотографованих) через електронну пошту або платформу Googleclassroom, Moodle та інші, один із месенжерів (Viber, Facebook, WhatsApp тощо).
Усні завдання можуть бути оцінені учителем безпосередньо через Skype, Zoom або будь-який месенджер, що забезпечує відеозв’язок у синхронному режимі або перевірені опосередкованим способом через відео або аудіо файли, надіслані учнями на пошту вчителя.
За відсутності засобів Інтернет-зв’язку, зворотній зв’язок з учнями вчитель може підтримувати в телефонному режимі, а виконані завдання отримувати поштою.
Учитель може організувати самооцінювання учнями успішності своєї роботи, надіславши їм ключі для самоперевірки (після виконання роботи), критерії оцінювання та самооцінювання творчих робіт тощо.
Підсумкове оцінювання
Під час організації освітнього процесу з використанням дистанційних технологій навчання в умовах карантину підсумкове оцінювання (тематичне, семестрове та річне) може здійснюватися віддалено, із використанням цифрових технологій для всіх здобувачів освіти, незалежно від форми, за якою вони здобувають освіту (очної (денної та вечірньої), заочної, дистанційної, мережевої, сімейної (домашньої), екстернатної, педагогічного патронажу.
Підсумкове оцінювання дітей з інклюзивним навчанням, що навчаються за загальноосвітньою програмою, навіть з адаптацією, здійснюється на загальних підставах, за критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, враховуючи клас та предмет.
Навчальні досягнення учнів з ООП, як і учнів з типовим розвитком, оцінюють за чотирма рівнями і відповідними їм балами (додаток 1 до наказу МОН України «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти» від 05.05.2008 № 371)
Критерії оцінювання для учнів з типовим та порушеним психофізичним розвитком — різні.
Найбільшими є відмінності в критеріях оцінювання учнів з інтелектуальними порушеннями, складними порушеннями розвитку, оскільки навчальні програми для цих дітей є специфічними. Проте і для них слід використовувати 12-бальне оцінювання. Таке оцінювання обумовлене Типовими освітніми програмами для спец закладів ЗСО.
Для кожної категорії дітей з психофізичними порушеннями розроблені окремі критерії оцінювання навчальних досягнень. Програма кожного навчального предмета для дітей з певною нозологією містить конкретні критерії оцінювання їхніх навчальних досягнень.
Графік і обсяг контрольних робіт для дітей з ООП повинен відповідати актуальним можливостям учня та враховувати його психо-фізіологічні особливості ( концентрацію уваги, рівень самостійності, враховувати оптимальний час працездатності учня). Оцінювання навчальних досягнень в такому випадку буде індивідуальним, тобто здійснюватися за обсягом і характером матеріалу, визначеним індивідуальною навчальною програмою, затвердженою на засіданні Команди психолого-педагогічного супроводу.
Для дітей з певними психофізичними порушеннями ( наприклад РАС) можна надіслати картки з вимогами до видів робіт заздалегідь ( це може підготувати асистент вчителя).
Для дитини з ООП на час проходження оцінювання можна надати технічні засоби чи дидактичні матеріали у тимчасове користування (особливо з Переліку спецзасобів корекції психофізичного розвитку дітей з ООП інклюзивних та спец класів).
Підсумкове оцінювання дітей з інклюзивним навчанням, що навчаються за загальноосвітньою програмою, навіть з адаптацією, здійснюється на загальних підставах, за критеріями оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, враховуючи клас та предмет.
Навчальні досягнення учнів з ООП, як і учнів з типовим розвитком, оцінюють за чотирма рівнями і відповідними їм балами (додаток 1 до наказу МОН України «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти» від 05.05.2008 № 371)
Критерії оцінювання для учнів з типовим та порушеним психофізичним розвитком — різні.
Найбільшими є відмінності в критеріях оцінювання учнів з інтелектуальними порушеннями, складними порушеннями розвитку, оскільки навчальні програми для цих дітей є специфічними. Проте і для них слід використовувати 12-бальне оцінювання. Таке оцінювання обумовлене Типовими освітніми програмами для спец закладів ЗСО.
Для кожної категорії дітей з психофізичними порушеннями розроблені окремі критерії оцінювання навчальних досягнень. Програма кожного навчального предмета для дітей з певною нозологією містить конкретні критерії оцінювання їхніх навчальних досягнень.
Графік і обсяг контрольних робіт для дітей з ООП повинен відповідати актуальним можливостям учня та враховувати його психо-фізіологічні особливості ( концентрацію уваги, рівень самостійності, враховувати оптимальний час працездатності учня). Оцінювання навчальних досягнень в такому випадку буде індивідуальним, тобто здійснюватися за обсягом і характером матеріалу, визначеним індивідуальною навчальною програмою, затвердженою на засіданні Команди психолого-педагогічного супроводу.
Для дітей з певними психофізичними порушеннями ( наприклад РАС) можна надіслати картки з вимогами до видів робіт заздалегідь ( це може підготувати асистент вчителя).
Для дитини з ООП на час проходження оцінювання можна надати технічні засоби чи дидактичні матеріали у тимчасове користування (особливо з Переліку спецзасобів корекції психофізичного розвитку дітей з ООП інклюзивних та спец класів).
Критерії і підходи до індивідуального підсумкового оцінювання дітей з ООП можуть зазначатись у ІПР у відповідній графі Командою психолого-педагогічного супроводу дитини.
Більше про підходи до оцінювання дітей з ООП за посиланням
Підсумкова оцінка за семестр виставляється з урахуванням результатів поточного, тематичного оцінювання, оцінювання різних видів мовленнєвої діяльності, отриманих учнями під час дистанційного навчання та до його початку. Якщо з навчального предмета не передбачено тематичних підсумкових робіт, підсумкова оцінка може виставлятися за результатами поточного оцінювання.
Учні, які не мають результатів поточного оцінювання з об’єктивних причин, можуть бути оцінені за результатами проведення семестрової контрольної роботи.
Для забезпечення рівних умов проходження оцінювання всіма учнями рекомендовано запровадити гнучкий графік проведення підсумкових контрольних робіт за ІІ семестр, загальна тривалість якого має становити не менше двох тижнів.
Керуємось рекомендаціями до оцінювання знань дітей з ООП.
Якщо передбачається пересилання завдань та результатів оцінювання хоча б одним учнем засобом поштового зв’язку (за відсутності Інтернету та/або технічних засобів навчання), бажано збільшити часовий період, відведений для проходження підсумкового оцінювання.
Рекомендовано попередньо надіслати учням графік проведення всіх видів оцінювання, у якому буде зазначатися:
форма та вид оцінювання з кожного навчального предмета;
необхідні для цього ресурси;
дата та тривалість проведення оцінювання (для синхронного режиму);
дата та час розміщення завдань, кінцевий термін та спосіб їх подання (для асинхронного режиму).
Учитель має отримати зворотній зв’язок від усіх учнів щодо ознайомлення з графіком та наявності технічної можливості виконати та надіслати завдання у зазначений термін. Якщо хтось з учнів не має можливості виконати завдання, передбачити для них інший спосіб проходження оцінювання та пересилання матеріалів.
Якщо оцінювання проводиться в синхронному режимі, рекомендовано передбачити додаткову можливість його проходження для учнів, які не мають технічних засобів навчання або постійного підключення до мережі Інтернет, а також для тих, у кого відбувся технічний збій під час проходження оцінювання.
Тематичні та семестрові підсумкові роботи, які було проведено в умовах дистанційного навчання під час карантину, записуються в класному журналі без зазначення дати їх проведення.
Річне оцінювання виставляється з урахуванням результатів оцінювання за перший та другий семестри навчального року.
Відповідно до наказу МОН від 30 березня 2020 року № 463, зареєстрованого Міністерством юстиції України 09 квітня 2020 року за № 333/34616, учнів 4-х та 9-х класів у 2019-2020 навчальному році звільнено від державної підсумкової атестації (далі – ДПА). У відповідних документах про освіту робиться запис «звільнений(а)».
Учні 11-х класів складають ДПА у формі зовнішнього незалежного оцінювання (далі – ЗНО) відповідно до Календарного плану підготовки та проведення ЗНО 2020 року зі змінами, внесеними на підставі наказу Міністерства освіти і науки України від 06 квітня 2020 року № 480. У закладі освіти ДПА може складатися лише у випадках, передбачених законодавством. Документи про здобуття повної середньої освіти учні отримують після проходження ДПА.
Слід зазначити, що відповідно до статті 17 Закону України «Про повну загальну середню освіту» у разі відсутності результатів річного оцінювання та/або державної підсумкової атестації після завершення навчання за освітньою програмою закладу освіти учень має право до початку нового навчального року пройти річне оцінювання та/або державну підсумкову атестацію.
Початкова школа
Підсумкове оцінювання учнів, які здобувають освіту за однією з індивідуальних форм (педагогічний патронаж, сімейна (домашня), екстернат) у 2019-2020 навчальному році здійснюється з використанням технологій дистанційного навчання.
Для учнів 1-2-х класів, а також 3-х пілотних класів НУШ, застосовується формувальне та підсумкове (завершальне) оцінювання, яке здійснюється шляхом спостереження за поведінкою учнів в різних видах діяльності та відстеження динаміки успішності виконання ними навчальних завдань.
В умовах дистанційного навчання вчителі початкових класів НУШ можуть продовжувати застосовувати метод портфоліо. Відслідковувати динаміку навчального поступу учнів за їх роботами, фотографії яких можуть надсилатися батьками.
Для учнів 2-х класів та 3-х пілотних класів НУШ рекомендують надсилати завдання для проведення діагностичних робіт, які учні будуть виконувати на роздрукованих бланках, у зошитах або на окремих аркушах, надсилаючи електронною чи звичайною поштою або через навчальні онлайн-платформи.
Завершальне підсумкове оцінювання для класів НУШ вчитель записує у свідоцтвах досягнень за результатами виконаних учнями робіт та спостережень.
Звертаємо увагу на те, що оформлення свідоцтв досягнень, табелів навчальних досягнень учнів має бути завершено не пізніше 15 червня 2020 року.
Учні 4-х, які здобувають освіту за формами педагогічного патронажу, екстернату, сімейною (домашньою) формою, звільняються від ДПА та проходять лише річне оцінювання.
З метою оцінювання індивідуальних досягнень та стимулювання дітей з ООП використовується метод портфоліо. Портфоліо — це накопичення різних видів робіт, які засвідчують динаміку індивідуального розвитку; активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Усне оцінювання як і портфоліо може використовуватись для дітей з комплексними порушеннями у розвитку та з помірними та важкими інтелектуальними порушеннями ( індивідуальне навчання, домашній патронаж)
Немає коментарів:
Дописати коментар