Метод можна
впроваджувати вже з наймолодшими дітьми. Діти вчаться експериментувати з такими
«елементами», як-от тіло, простір, час; а ще — творчо взаємодіяти та
індивідуально проявлятися. А в нинішній воєнних умовах рухові ігри з креативним
рухом дадуть змогу скинути напруження.
Пластилін
Перший варіант — «Крила». Дорослий запитує, хто має найменші крила? Діти відповідають, що комахи. Отже, зі свого тіла-«пластилінової кульки» діти «виліплюють» малесенькі крила — рухають тільки пальчиками на руках.
За сигналом
дорослого діти знову стають «кульками пластиліну». Потім — зображають трохи
більші крила, наприклад такі, що мають маленькі пташки горобчики — рухають
тільки долоньками. Далі зображають ластівок, ворон: тепер крила — це руки від
кінчиків пальців до ліктя. Відтак показують крила великих птахів — орлів,
лебедів, грифів. А це — руки від кінчиків пальців до плеча.
Дорослий
запитує, хто має ще більші крила? Усі разом приходять до висновку, що їх мають
дракони, птеродактилі. Дорослий наштовхує на роздуми: а як же зробити крила ще
більшими, в нас же не може вирости рука?! Зрештою діти вирішують, що до розмаху
крил треба додати міміку та різкість рухів!
У результаті гри діти вчаться
зображати різні види птахів і накопичують у своєму арсеналі рухи для
імпровізації.
Другий
варіант — «Лапи». Дорослий
запитує, хто має найменші лапки? Діти відповідають, що комахи. Отже, спочатку
зображають комах (павучків, стрибунців) — легенько ходять навшпиньках, легко
підстрибують з перекручуванням. Далі показують зайчиків — вже впевненіше
стрибають, танцюють. За тим черга зображати хижаків: пантер, тигрів, левів.
Діти роблять м’які кроки з пригинанням до підлоги, легкі стрибки, м’які
повороти навшпиньках. Потім зображають широкі й потужні стрибки кенгуру — ноги
широко розставлені, руки притиснуті до тулуба. І, нарешті, найбільші лапи в
динозаврів: діти роблять широкі кроки з поворотами голови.
Третій
варіант — «Рослини». Дорослий
називає або показує в телефоні зображення рослин: від маленької квіточки до
величезного баобаба. Та дає казкове завдання: додати емоції та зобразити,
наприклад, «кактуса-малюка», «кактуса-пустуна», «кактуса-лиходія». Або ялинку
на новорічному святі — пухнасту, веселу, красиву. Чи ялинку біля хати Баби Яги
— скрючену, поламану, обскубану.
Четвертий
варіант — «Фантастичні чудовиська». Дорослий пропонує зліпити з «пластилінової кульки»
чудовисько. Спочатку — з чотирма лапами, потім — з трьома, двома лапами, однією
і, нарешті, зовсім без лап!
За сигналом педагога чудовиська оживають!
Кажани
Дорослий вмикає музику в телефоні,
діти «перетворюються» на кажанів, що літають.
Кажани долають «перешкоди»:
- виверження вулкану — після
яскравого акценту в музиці змінюють напрямок руху;
- легкий/ураганний вітер —
летять, або легко гойдаючись у повітрі, або опираючись сильному вітрові,
важко махаючи крильми;
- рух із різною швидкістю, не
стикаючись одне з одним — звучить музика з темпом від повільного до дуже
швидкого;
- перебите крило — змінюється
пластика, траєкторія руху;
- втома й сон — музика
притишується, уповільнюється; рухи стають відповідними;
- рух із маленькими дітьми —
дорослий-кажан задає напрямок, решта без голосової підказки вчиться
одночасно змінювати рух.
Після
закінчення музики кажани повинні знайти собі місце для сну. Для цього вони
«причіплюються» догори ногами: лягають на спину й притуляють ноги до стіни чи
будь-якого предмета інтер’єру і «засинають».
Ускладнення
гри: дорослий
із ліхтариком заходить до печери, де кажани сховалися на ночівлю. По черзі
будить кожного кажана світлом ліхтарика. Кажан реагує, як цього вимагає
заздалегідь обраний ним образ.
Образи кажанів:
- агресивний/злий — зненацька
прокидається, шипить, кусається;
- полохливий — боїться, перелітає
в інше місце, ховається від світла/звука;
- добрий, веселий — усміхається,
мружиться тощо.
Гра починається знову. Правило:
кажанам не можна обирати одне й те ж місце для ночівлі.
Комахи й кішка
Залежно від
кількості дітей, кішок може бути від однієї до трьох, усі інші — комахи. Кішка
сидить у кущах (поодаль від усіх) до моменту своєї появи під час звучання
«музики кішки» — обережної, таємничої, у низькому регістрі. Комахи — павуки,
метелики, жуки, стрибунці, бджоли, комари — рухаються відповідно до музики. Усі
комахи в одній грі — тільки одного виду: ті, що плазують, літають або бігають.
Коли музика несподівано закінчується, комахи мають завмерти, аби не потрапити
до кішки. Кішка «ловить» тих, хто ворушиться.
Чарівна коробка
Дорослий
розповідає дітям, що кімната, в якій вони є зараз, може перетворитися на
чарівну музичну коробку! В ній все рухається тільки тоді, коли грає музика.
Якщо музика стихає — все завмирає.
Мешканцями Чарівної коробки можуть
бути:
• мініатюрні механічні тигри,
клоуни, балеринки, конячки з міні-цирку. Рухи в них тендітні, але механічні;
• гігантські ведмеді, люди, кішки,
птахи, бджоли тощо — рухи в них розмашисті, стрибки — високі, кроки —
величезні! Але гігантська балерина все одно має бути граціозною, а кішка, хоч і
велика, — ступати м’яко;
• шоколадні мешканці — коли музика
стихає, вони зупиняються й «тануть» — діти поступово розслаблюють тіло,
починаючи з ніг;
• паперові істоти — коли музика
стихає, їх звіює вітер;
• дротові істоти — коли музика
стихає, вони зупиняються. Педагог змальовує ситуацію: нечемні діти розкрили
Чарівну коробку й витрусили з неї дротових істот. Ті попадали хто як — довільне
положення рук, ніг, перегнутий тулуб, голова — назад тощо;
• тропічні звірі, комахи та птахи —
коли музика звучить, у коробці ніби гріє сонечко, та коли музика стихає —
коробку відкривають і до неї «залітає» крижаний холод. Усі моментально
«заморожуються».
Чудернацькі колодязі
На килимі
лежать три гімнастичні обручі або шалики, скручені колом. Перший — це
«колодязь» із розчином хитрощів та підозри, другий — наповнений розчином туги,
трагедії; третій — вщент наповнений розчином любові й радості.
Діти
перетворюються на улюблених тварин або птахів, а потім по черзі потрапляють до
цих колодязів, показуючи зміни, які відбуваються в міміці та пластиці їхніх
персонажів.
Особливо
цікаво, коли треба втілити казкових тварин та птахів. Наявність характеру в
персонажа ускладнює завдання, тому його пропонуємо більш сташим дітям. Так,
дуже цікавими є показ дітьми Жар-птиці або Царівни-жаби тощо.
Ольга
Кузовкова, засновник та педагог музично-театральної студії «Жираф»
Немає коментарів:
Дописати коментар